Custom Search

MOHON DIMUDAHKAN SEGALA URUSAN & HAJAT

Kaedah Menunaikan Solat Hajat

Jika ada suatu hajat atau maksud yang penting bo­lehlah dikerjakan solat Hajat pada waktu lepas te­ngah malam yang sunyi. Solat hajat boleh dilakukan pada bila-bila masa sama ada malam atau siang de­ngan pakaian yang bersih, dengan hati yang tenang ser­ta khusyu‘ ke hadrat Allah s.w.t. Terdapat pelbagai kaedah mengerjakan solat Hajat. Antaranya seperti berikut:


1. Lafaz niatnya:

Maksudnya: Sahaja aku solat sunat Hajat dua ra­ka‘at kerana Allah Ta‘ala.



2. Surah yang dibaca:

* Selepas Fatihah pada raka‘at yang per­tama dibaca surah al-Kafirun 10 kali.

* Selepas Fatihah pada raka‘at yang kedua dibaca surah al-Ikhlas 10 kali.

3. Sebelum memberi salam semasa dalam sujud membaca:

* Selawat ke atas Nabi dan keluarganya 10 kali.

* Tasbih 10 kali.


* Membaca ayat di bawah 10 kali.

* Selepas ini terus berniat apa-apa yang dihajatinya setelah selesai barulah bangun daripada sujud lalu membaca tahiyyat akhir dan salam serta baca doa.



4. Satu cara lain yang lebih ringkas iaitu di da­lam sujud akhir sebelum duduk membaca ta­hi­yat akhir dibaca sebanyak empat puluh satu kali tasbih berikut:

Maksudnya: Tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Engkau, Maha Suci Engkau (Ya Allah) sesungguhnya aku adalah daripada orang yang melakukan kezaliman.


*Kemudian selepas selesai membaca tasbih di atas terus memohon sebarang hajat di dalam hati sebelum duduk membaca tahiyyat akhir.




#Info ini dipetik daripada Buku Membina Jatidiri Dengan Amalan Qiamullail terbitan Synergymate Sdn Bhd. Dapatkan DOA selepas Solat Hajat dengan membeli buku atau ebook. Jika berminat, hantarkan email ke farhanisz78@gmail.com atau synergymatesb@gmail.com


#Untuk melihat maklumat buku, sila KLIK http://buku-agama.blogspot.com/2008/09/buku-membina-jati-diri-dengan-amalan.html